Wybór sprężyn, czyli jak i gdzie je stosujemy – najważniejsze informacje

29 marca, 2023
Sprężyny używa się w budowie maszyn, najczęściej jako łączniki przy sprężystych połączeniach. Poza elementem łączenia spełniają jeszcze parę szczególnie funkcji, jak łagodzenie nacisków (amortyzacja), mierzenie sił i momentów czy akumulowanie energii. Produkcja sprężyn to szereg formalnych etapów tworzenia, które gwarantują im trwałość czy odporność na rdzewienie.

sprężyna

Autor: Thomas Quine
Źródło: http://www.flickr.com
Jak na różnorodność sprężyn, mamy w tej materii wybór, z głównym kryterium, czyli przyjmowanym obciążeniem. Według niego części sprężyste dzielą się na ściskane, rozciągane, skręcane i zginane. Każde z nich wyróżniają się własnymi dla swojej kategorii parametrami sztywności, rozciągnięcia, procentowo wyrażonym stosunkiem obciążenia do odkształcenia – sprawdź również: strona www.
Szczególnie charakterystyczna jest sprężyna śrubowa, znana z widzenia dzięki linii śrubowej. Sprężyny śrubowe mogą ściskać, ale też rozciągać lub skręcać. Sprężyny płaskie stosowane są w zegarkach odróżniając się gabarytowo od poprzednich płaskim wykonaniem. Stosowane są do styków w przekaźnikach, używane są poza tym w zegarkach, obok sprężyn spiralnych. W tych przypadkach nie mają dużo wspólnego z ogólnie identyfikowaną sprężyną, przypominają kawałek stali, blachy lub prostego pręta.
Sprężyny spiralne, robione z cienkiej taśmy, podczas działających weń obciążeń wywołują charakterystyczne naprężenie. Jeśli chodzi o zegarki to służą one za napęd, a w przypadku awarii są elementem naprawy w ręku zegarmistrza.
Tak zwane sprężyny pierścieniowe zbudowane są z dwóch grup – pierścieni rozciąganych oraz ściskanych. To nieruchome konstrukcje, które mogą „brać” na siebie dość spore obciążenia. Gwarantują przy tym małe odkształcenia. Dlatego też z powodzeniem stosuje się je w zderzakach przednich aut. Duże tarcie na styku powierzchni pierścieni powoduje automatyczne rozpraszanie energii z zewnątrz.

Konstrukcja metalowa ze sprężyną

Autor: taymtaym
Źródło: http://www.flickr.com
Zostając przy samochodach, a konkretniej w układzie rozrządu – dysponuje on własnymi, unikatowymi sprężynami zaworowymi. Mają one zamykać zawór sterujący i utrzymywać go tak by pozostawał zamknięty. Funkcjonowanie w komorze rozrządu poddaje sprężyny zaworowe wysokim temperaturom i siłowym obciążeniom. Stąd też na sprężyny zaworowe stosuje się materiał najlepszej klasy, również umacnia się je przez kulkowanie.

Brak komentarzy

Możliwość komentowania jest wyłączona.